יום רביעי, 5 במרץ 2008

תיאורטיקנים : Learning From Las Vegas- Venturi et al (1972)i



ונטורי נחשב לאחד מאבות הפוסטמודרניזם. ספרו "ללמוד מלאס וגאס" נכתב באקלים המודרני שם רווחה השיטה של minimalism in art וכן העקרון המנחה של Form follow function . ונטורי, בציטטה מייצגת מציין בפרפרזה על ואן דר רוה כי Less is a bore במקום הציטטה האופיינית למודרניסט לפיה Less is more .


חשוב להדגיש כי ספרו של ונטורי וחבריו נכתב כאשר לאס וגאס טרם הפכה לדיסנילנד האולטימטיבי שהיא היום. אמנם היו בה ניצוצות מגלומנים אך היא היתה שונה. ונטורי מנתח בספרו את השימוש היחודי בחלל, בתאורה, במיקום. הניתוח מבקש להראות את הצבעים של העיר האמיתית - לא עיר מלאכותית ונקיה אלא כזו המלאה בסמלים, שלטים צבעוניים ומעט "לכלוך" ויזואלי. את זה מכנה ונטורי - The decorated Shed. כאשר לפי דעתו היא עדיפה על ה- Duck היינו הברווזים המתים והסטרילים המיוצרים על ידי הארכיטיקט המודרני. ואכן ונטורי ערך מחקר מקיף של השילוט בעיר האורות ואת התרבות האדריכלית של השילוט. הוא טוען כי הסימבוליזם באריטקטורה קיים ויכול להשתקף בקתדרלה אך גם בשילוט צעקני לצידי דרכים מרכזיות. לטענתו, גם אם הרחוב הוא כמעט בסדר, אין בכך פגם. הרחוב לא חייב להיות מושלם ויזואלית. על כן הוא מדבר על ה- Messy vitality של הסביבה הבנויה ועל כן שעלינו לקבל את הרגיל Casual ואת המאולתר.


נקודתו של ונטורי היא בקורתית על המודרניזם האדריכלי- אדריכלים המעלים על נס אדריכלות ורנקולרית ואת ה- Ugly and ordinary עושים את מלאכתם נאמנה אך בעודם מדברים על אחידות ארכיטקטונית, סביבה קורקטית, מפחדים האמריקאים משלטים , אך שלטים זה אמריקה! משמע האדריכל על פי תימה זו מתכחש לתרבות הסובבת אותו בצעד אירוני למדי.


לטענת ונטורי מחקרי מלמד בין היתר כי על אדריכלים להעשיר סימבולית את היצירה שלהם על ידי אימוץ אלמנטים וטקטיקות של שילוט מסחרי בדומה לזה הקיים ב- Strip של לאס וגאס. גם אם ייצרו מבנים שהם "כמעט בסדר" יהיה הדבר בסדר גמור.

אין תגובות: